DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2020

2020-11-27 7:30:00

Under tredje kvartalet har utvecklingen på respektive marknad varit fortsatt stark trots den radande COVID-19-pandemin. Våra projektbolag har drabbats av vissa förseningar i sina projekt, men arbetet har I stort sett kunnat fortgå som planerat.

• Resultatet för det tredje kvartalet uppgick till -7,0 MSEK (-22,6 MSEK för motsvarande period 2019). Resultatet för 9-månaders perioden januari-september 2020 uppgick till -25,7 MSEK (-13,3 MSEK för motsvarande period 2019).
  • Waita, som driftsattes under andra kvartalet producerar el enligt förväntan. Det andra japanska projektet, Midori, som togs i dift i slutet på andra kvartalet håller fortfarande på att trimmas in och beräknas vara i full drift innan årsskiftet.
  • I Taiwan fortgår arbetet med ett antal projekt. I slutet av augusti påbörjades borrning för Westlakeprojektet, som förväntas bli det första kommersiella geotermiska projektet i Taiwan.
  • Den nya pump som installerats på gruppens första kraftverk i Fludir på Island, innebär att ytterligare fyra Climeon-moduler kommer att kunna tas i drift i anläggningen. Reykholt beräknas tas i drift under fjärde kvartalet medan driftsättningen av Efri Reykir har försenats och nu beräknas tas i drift under första halvåret 2021. Under kvartalet har det konvertibla lån som Baseload Capital ställt ut till Varmaorka konverterats till aktier.
  • Under kvartalet etablerades ett dotterbolag i USA, Baseload Power US. Bolaget påbörjade investeringarna i ett första projekt i Kalifornien.
  • Ytterligare medel har investerats från Baseload Capitals gröna obligation som är noterad på Nasdaq. Bolaget har uppfyllt samtliga kovenanter under kvartalet.
  • Under kvartalet har bolaget inlett ett samarbete med det nyzeeländska bolaget Geo40 och även deltagit i den nyemission som Geo40 genomfört. Geo40 har utvecklat en teknik för att extrahera kisel och andra mineraler ur geotermiskt vatten, vilket minskar driftskostnaderna för geotermiska kraftverk. Samtidigt produceras mineraler på ett hållbart sätt.

Informationen lämnades för offentliggörande den 27 november 2020 kl. 07:30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alexander Helling, CEO of Baseload Capital
alexander.helling@baseloadcap.com

Downloads:

Delårsrapport Kv 3 2020 Baseload Capital Sweden AB (publ)