DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI - 30 JUNI 2020

2020-08-28 7:30:00

Under andra kvartalet 2020 har bolaget fortsatt att utveckla projekten i Japan, Taiwan och på Island. Covid-19 har hittills haft begänsad effekt på bolaget. Påverkan på pågående projekt har inneburit viss försening i en del av projekten, men arbetet har i stort sett kunnat fortgå som planerat. Reserestriktioner innebär dock temporärt mindre fokus på affärsutveckling.

• Resultatet för det andra kvartalet uppgick till -10,4 MSEK (-0,7 MSEK för motsvarande period 2019). Resultatet för första halvåret 2020 uppgick till -18,7 MSEK (9,3 MSEK för motsvarande period 2019).
  • Under kvartalet har två kraftverk tagits i drift i Japan. I slutet av april driftsattes det första projektet, Waita. I början på juni togs det andra kraftverket, Midori, i drift.
  • I Taiwan fortgår arbetet med ett antal projekt, där det första kraftverket beräknas tas i drift under första halvåret 2021.
  • På Island har en ny pump installerats på bolagets första kraftverk i Fludir. Pumpen har flödestestats under sommaren, och vid ökat flöde kommer kraftverket uppgraderas med ytterliggare Climeon-moduler. Vidare beräknas ett par nya kraftverk tas i drift under året. Efter kvartalets slut har det konvertibla lån som bolaget har ställt ut till Varmaorka konverterats till aktier.
  • Under kvartalet drogs de första pengarna från den gröna obligation som bolaget emitterade under första kvartalet 2019. Alla konvenanter som bolaget måste leva upp till, uppfylldes under kvartalet. I maj noterades obligationen på Nasdaq.
  • Efter kvartalets slut har bolaget inlett ett samarbete med det nyzeeländska bolaget Geo 40 och även deltagit i den nyemission som Geo40 genomfört. Geo40 har utvecklat en teknik för att extrahera kisel och andra mineraler ur geotermiskt vatten vilket minskar drifts-kostnaderna för geotermiska kraftverk. Samtidigt produceras mineraler på ett hållbart sätt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alexander Helling, CEO of Baseload Capital
alexander.helling@baseloadcap.com